mandag den 7. oktober 2013

HVORDAN DET HELE BEGYNDTE

Vi siger hej igen.

Ja, der er måske nogen der tænker: ”Hvorfor frivilligt rejse 6 måneder til Uganda??”
Men det har heller ikke altid været vores første tanke. Vi vil I de næste indlæg skrive lidt om hvordan det hele begyndte, og hvordan det har udviklet sig! 

The Circle of... alle vores forberedelser indtil nu!


Kathrine Urban
Jeg har faktisk slet ikke, været klar over at jeg skulle ud og rejse. Jo, jeg har altid rejst meget med min familie og elsker at opleve nye kulturer. Dog havde jeg en forestilling om hvordan min fremtid så ud. Jeg havde styr på det hele og skulle på Universitetet og læse til læge. Intet mindre kunne gøre det. Så blev jeg student og medicinstudiet kræver et umenneskeligt snit, som handler mere om at sortere fra end at få folk til - for ja, man kan godt have andre kompetencer end 12-taller. Jeg havde samtidig altid tænkt, at jeg på ingen måde skulle have et sabbatår. Spild af tid, tænkte jeg. Men jeg lod for første gang mig selv være i tvivl og gøre noget jeg kunne uden at det skulle bedømmes med karakterer eller hvordan jeg klarede mig i forhold til andre. Men endelig på hvad jeg kunne!

Emeli Kaltoft
Jeg har altid gerne ville rejse, efter jeg blev færdig med 3.g og det var 100% sikkert jeg skulle have et sabbatår. Jeg har altid gerne ville hjælpe folk og lave noget, hvor jeg virkelig kunne gøre en forskel. Jeg ville væk fra alt det velkendte og væk fra alle de forventninger i Danmark, hvor alle har en mening om, hvad man skal lave i sit sabbatår. Jeg følte det var nu eller aldrig, men jeg regnede dog med at rejse i langt færre måneder.  

Men det hele startede efter gymnasiet, hvor vi begge var usikre på vores fremtidige uddannelse, og hvad vi skulle gøre i sabbat året. Vi valgte derfor at tage til studievejledning sammen. Vi snakkede og snakkede med vejlederen og lavede nogle øvelser for at finde frem til essensen af, hvad vi kunne tænke os at lave i fremtiden og i sabbatåret. Vi lavede en brainstorm over: ”at hjælpe” og vi skulle herefter kommentere hinandens brainstorm. Det var så lærerigt og vi fandt endelig frem til hvad vi skulle – lave frivilligt arbejde i udlandet! 


Vi tog til vejledning, hvor vi brainstormede.. 

Og så begyndte det hele – vi begyndte at snakke mere sammen om, hvad det var vi ville, hvor vi ville henne, hvor meget vi ville give for det osv. – og vi var ret uenige i starten. Var prisen ligegyldig eller ej? Ville det være for ensartet at være med til ét projekt? Men vi var enige om, at der måtte være en organisation, som vi begge ville synes om, og som havde en god blanding af vores ønsker – og vigtigst af alt, der måtte være noget derude, hvor vi virkelig ville kunne gøre en forskel! Vores tur betyder ikke kun vi kan opdage nogle af de menneskelige kvaliteter og værdier, som gymnasiet ikke ligefrem satte pris på - vi kan rent faktisk gøre en forskel. Vi vil så meget med dette projekt og for første gang er der handling på vores ideer - ideer som vi vil snakke meget mere om i de næste indlæg!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar